10 ПРОСТИХ ПОРАД ЛОГОПЕДА
БАТЬКАМ
Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і
значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального
і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її
життя.
ü
Розмовляйте зі своєю дитиною під час всіх видів
діяльності, таких як приготування їжі, прибирання, одягання-роздягання, гра,
прогулянка і т.д. Говоріть про те, що ви бачите, що робить дитина, що роблять
інші люди і що бачить ваша дитина.
ü Говоріть, використовуючи ПРАВИЛЬНО побудовані фрази,
речення. Ваше речення повинне бути на 1-2 слова довше, ніж у дитини. Якщо ваша
дитина поки що висловлюється тільки однослівними реченнями, то ваша фраза
повинна складатися з 2 слів.
ü Задавайте ВІДКРИТІ питання. Це стимулюватиме вашу дитину використовувати декілька слів
для відповіді. Наприклад, говоріть «Що він робить?» замість «Він грає?»
ü Витримуйте паузу, щоб у дитини булла можливість говорити
і відповідати на питання.
ü Слухайте звуки і шуми. Запитайте «Щоце?» Це може бути
гавкіт собаки, шум вітру, мотор літака і т.д.
ü Розкажіть коротку розповідь, історію. Потім допоможіть дитині
розказати цю ж історію вам або кому-небудь ще.
ü Якщо ваша дитина вживає всього лише декілька слів у мові,
допомагайте їй збагатити свою мову новими словами. Виберіть 5-6 слів (частинитіла,
іграшки, продукти) і назвіть їх дитині. Дайте їй можливість повторити ці слова.
Не чекайте, що дитина вимовить їх відмінно. Надихніть дитину і продовжуйте їх заучувати.
Після того, як дитина вимовила ці слова, введітьще 5-6 нових слів. Продовжуйте додавати
слова до тих пір, поки дитина не взнає більшість предметів навколишньогосвіту.
Займайтеся щодня.
ü Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть учити його
коротким фразам. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір,
розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчите її говорити
«Великий м’яч», «Тетянин м’яч», «круглий м’яч» і т.д.
ü Більшість занять проводьте в ігровійформі. Робота з
дитиною повинна активізувати мовне наслідування, формувати елементи зв’язного мовлення,
розвивати пам’ять і увагу.
ü Дуже важливо вже у ранньому віці звернути увагу на мовнийрозвиток дитини, а не чекати,
коли вона «сама заговорить».