Існує думка, що до логопеда потрібно
звертатися тоді, коли дитина досягне шестирічного віку та буде йти до школи, а
до цього часу вона ще не «виговорилася». Але насправді, чим раніше дитина
буде оглянута спеціалістом-логопедом, тим більша вірогідність виправлення
мовлення.
Більшість порушеннь мовлення мають
органічну основу, тобто пов’язані з недорозвитком або особливостями будови
артикуляційного апарату чи кори головного мозку. А людське тіло
розвивається по-різному в різний час життя. Існують вади, які ефективно можна
виправити лише до певного віку. Якщо термін пропущено, то проблему вирішити
буде набагато важче та знадобиться більше часу, щоб виправити ваду або ж звести
її до мінімуму.
Мова, особливо в дитячому віці, дуже швидко
розвивається та видозмінюється і на кожен віковий період існують певні мовні
норми. Наскільки правильно і добре буде розвиватися мова в дитини,
багато в чому залежить від батьків. В жодному разі не слід перекручувати слова
в спілкування з малюком і «сюсюкати». Спілкуватися з дитиною слід нормальною,
правильною, але простою мовою. Адже діти дуже швидко починають копіювати
батьків, і зовсім скоро мова дитини буде наповниться тими словами і
зворотами, які мама й тато використовують у повсякденному спілкуванні.
На мовний розвиток дитини великий
вплив також має психологічна обстановка у родині: сприятливо позначається
спокійне, доброзичливе спілкування, відсутність криків та скандалів, дотримання
режиму дня. Ці умови створюють атмосферу, в якій не виникає ризик розвитку
заїкання та неврозів. Цілком нормально, коли дитина у віці 2-5 років продовжує
неправильно вимовляти певні звуки та літери. Проте при цьому дуже важливо
вчасно зрозуміти, чи недоліки дитячої мови є природним етапом розвитку, чи
проявом проблем, що вимагають втручання логопеда
До
логопеда потрібно звернутись, якщо:
У 7-8 місяців малюк не розуміє
звернену до нього мову: не реагує на своє ім’я, не повертає голову у відповідь
на запитання: «Де мама?», «Де тато?».
В рік дитина не вимовляє 8-10 слів
типу «киць-киць», «ам», «бах».
Отоларинголог встановив зниження слуху.
Невролог виявив відхилення в тонусі
м’язів.
Хірург порадив підрізати укорочену під’язикову
вуздечку – при відкритому роті кінчик язика не дотягує до піднебіння.
Є
розщелина піднебіння чи губи («заяча губа», вовча паща»).
Стоматолог виявив аномалії
зубощелепної системи; верхня або нижня щелепа надмірно висунута вперед або
западає, неправильний ріст зубів.
У 2 роки дитина не розмовляє окремим
словами.
У 2,5 років немає елементарного
фразового мовлення – у спілкуванні з дорослими малюк не об’єднує 2-3 слова.
Хоча б «дай пі» (дай пити) чи «тато бі» (тато поїхав).
До 3 років неправильно відтворює
прості ритми типу «тук-тук-тук».
У 3 роки у дитини зберігається підвищене
слиновиділення – під час мовлення тече слина, а малюк її не ковтає.
До 3 років не може виконати прості
рухи органами артикуляції. Наприклад, висунути язик або утримати губи в усмішці
до 5 секунд.
Після 3 років продовжує спрощувати
більшість слів. Наприклад, замість слова «телефон» говорить «тефон».
Після
3 років малюк не вживає найпростіші граматичні конструкції (число, рід,
відмінок).
До 3,5 років не розрізняє на слух
схожі за звучанням звуки, склади, слова. Наприклад, мишка-миска, гілка-білка.
Розмовляючи, мимовільно просовує
язик між зубами.
Не цікавиться навколишнім світом, не
ставить запитання.
Дитина говорить «в ніс», гугнявить. Розмовляє
неемоційно, монотонно, невиразно.
Якщо в 4 роки у дитини дуже бідний
словниковий запас (в нормі близько 2000 слів), вона не може запам’ятати віршик,
а також зовсім не розповідає власних історій (при цьому помилки в реченнях,
проблеми зі складними звуками – ще норма).
У 4 з половиною роки не сформована
звукова сторона мовлення – не вимовляє звуки або вимовляє їх неправильно.
Малюк «захлинається» мовленням,
поспішає висловити свої думки. Видиху не вистачає на фразу, добирає повітря
посеред слова.
Якщо в 5-6 років все ще є проблеми із вимовою
звуків, в тому числі з сонорними приголосними (звуками «р» і «л»), дитина не
здатна описати своїми слова сюжет зображений на малюнку або припускається
грубих помилок в побудові речення (однак нормальними вважають помилки в складних
реченнях, невелика непослідовність в розповіді).
Якщо з’явилися труднощі з початком
шкільного навчання (читання, письмо).
Джерело: https://zhyvyaktyvno.org/news/koli-ditin-potrben-logoped
Джерело: https://zhyvyaktyvno.org/news/koli-ditin-potrben-logoped
© ЖивиАктивно